Undgå skader når havearbejdet kalder

Der er forår i luften og havesæsonen er skudt i gang. Men med havearbejdet følger også højsæsonen for bl.a. ryg- og skulderskader. Tag fysioterapeutens råd med i trillebøren, så du både kan passe haven og passe på dig selv!
billeder-til-blog/have/havetools.png

Skulle du være så uheldig, at få skulder- og rygsmerter i forbindelse med dit havearbejde – kan du altid kontakte din lokale Fit&Sund fysioterapi klinik.

Ring og hør om, hvordan vi kan hjælpe dig

Der er godt med aktivitet rundt om i parcelhuse, ferieboliger og kolonihaver. Når foråret viser sig fra sin bedste side, kribler det i de grønne fingre for at komme i gang med haveprojekter, der har ligget i hi hele vinteren. Der bliver gravet, sået og luet til den store guldmedalje.

Havearbejde er en fornøjelse for mange og også godt for krop og sind. Lige indtil der kommer grus i kroppens maskineri. For havearbejde kan være voldsomt belastende for især ryg, skuldre og knæ.

billeder-til-blog/have/have_grave_roedehandsker.jpg

Heldigvis kan du selv gøre meget for at forebygge generne ved at forberede kroppen på strabadserne i haven. Særligt ved at styrke ryg og skuldre på forhånd, men også ved at være opmærksom under selve havearbejdet.

Havearbejde kan være hårdt, især i foråret, hvor du ikke har været aktiv i haven igennem længere tid. Du laver mange og ofte ensidige bevægelser, som kroppen ikke er vant til. Samtidig befinder du dig tit i de samme stillinger igennem længere tid. Er du ikke i form, kan du være uheldig at rende ind i akut hold i ryggen, overbelastninger eller andre skader.

- Betragt din have som en arbejdsplads og kig på den med arbejdstilsynets øjne -

Læs med og skriv fysioterapeutens 4 simple huskeregler bag øret, så du kan nyde havearbejdet og holde kroppen fri for ”ukrudt” hele sæsonen.

billeder-til-blog/have/have_groentsager.jpg

#1 Varm op og læg forsigtigt ud
Havearbejde skal betragtes som fysisk træning og er i princippet rigtig god motion for kroppen. Men det en god ide at varme op og bygge langsomt på, præcis som det gør sig gældende for anden sport og idræt.

En hel dag i haven er en skidt ide efter seks måneders pause, start stille op og fordel arbejdet over flere dage. Begynd dagens arbejde med det fysisk nemmeste og kast dig over de lidt tungere opgaver, når du har fået godt gang i kroppen.

#2 Hold pauser undervejs

Lyt til kroppen og hold pauser. Haveulykker sker nemlig, når musklerne begynder at svigte. Sæt evt. alarmen på dit ur eller din mobil, så du hviler med passende interval.

Kommer du til at stå eller sidde for længe foroverbøjet, er det vigtigt at ”sige undskyld” til ryggen ved at placere hænderne i lænden og bøje bagover 5-10 gange.


#3 Variér arbejdet og skift stilling ofte
Hav gang i forskellige projekter på samme tid, så du kan variere mellem fysisk tungt og let arbejde og skifte mellem at luge, rive, grave, samle op osv.

Skift gerne med jævne mellemrum redskaberne over i modsatte hånd, selv om det måske umiddelbart virker akavet. Brug gerne en lille måtte til knæene og en taburet eller lign, når du arbejder i lav højde.

#4 Undgå dumme vrid, tunge løft osv.

  • Pas på vrid i knæene – sørg for at knæene altid peger lige ud over tæerne
  • Undgå vrid i ryggen – sørg for at næse og fødder peger i samme retning
  • Bøj i benene når du løfter og graver, så du bruger hele kroppen frem for kun ryggen
  • Undgå arbejde over skulderhøjde i længere tid – brug en stige!
  • Flyt stigen ofte, frem for at læne dig langt fremover eller til siden
  • Brug sækkevogn eller trillebør til de tungere ting

Når du er færdig med havearbejdet, er det godt at slutte af med strækøvelser
for alle de store muskler i kroppen.

billeder-til-blog/have/have_traktor.jpg

HUSK: havearbejde er sundt
Det er vigtigt at slå en stor fed streg under, at haveaktiviteter bestemt ikke er farlige, faktisk tværtimod. Du skal endelig kaste dig ud i arbejdet, også selv om du måske bøvler lidt med ryggen, skuldrene eller knæene. Arbejdet i haven bør dog ikke forværre dine gener.

Hvis det er tilfældet, er det fornuftigt at hente råd og vejledning hos din fysioterapeut. Tit og ofte handler det mest om at tilrettelægge havearbejdet hensigtsmæssigt og måske lave specifik træning eller øvelser, der gør dig i stand til at passe haven, drivhuset eller terrassen.

Ring og hør om vores holdtrænings muligheder

Tilbage til oversigt