Knæsmerter/smerter i foden

Ondt i knæet eller foden - få hjælp hos os

billeder-til-hjaelp/pop-up/knaeogfod_hjaelp_popup.jpeg

Rigtigt mange mennesker har smerter i knæet eller ondt i foden. Det er irriterende, fordi man ikke kan det, man plejer. Uanset hvor du har ondt i knæene, eller hvilke fodsmerter du døjer med, kan du få hjælp hos Fit&Sund Fysioterapi. Vores erfarne og veluddannede fysioterapeuter tilbyder dig kompetent behandling inden for 24-48 timer, så du hurtigst muligt bliver smertefri igen. 

Du kan også tage fat i os, hvis du allerede har en diagnose som f.eks. slidgigt i knæet, løberknæ, hælspore, svangsenebetændelse, korsbåndsskade, meniskskade, Bakers cyste, Osgood Schlatter eller andre problemer i knæ eller fod. Fysioterapeuter med omfattende efteruddannelse eller specialviden indenfor muskler, led og idræt glæder sig til at hjælpe dig til en hverdag uden smerter. 

Er du i tvivl, om du har behov for en fysioterapeut eller bør opsøge læge, kan du benytte vores 10 minutters gratis konsultation. 
Find din nærmeste Fit&Sund Fysioterapi, eller læs mere om behandling af smerter i knæ og fod.

Generelt om smerter i knæet

Det er ikke ualmindeligt at have ondt i knæet, knæsmerter kan ramme alle - ung som ældre. Knæ er store led, som udsættes for enorme belastninger både oppefra og nedefra. Dit knæled består af knogler, brusk, ledhinder, menisker, ledbånd og slimsække og derudover sener og muskler omkring selve leddet. 

I knæet indgår altså en hel masse forskellige strukturer, som alle kan medvirke til, at du har ondt i knæet. Derfor kan smerterne variere og mærkes forskellige steder. Mange oplever at have ondt på indersiden af knæet, nogle har ondt under knæet, mens en helt tredje gruppe f.eks. kun har ondt i knæet om natten. 

Hyppigste årsager til knæsmerter

  • Overbelastninger – Når vævet igennem længere tid udsættes for en belastning, det ikke kan holde til, kan det føre til irritation i sener, senehæfter eller slimsække. Overbelastninger optræder ofte i forbindelse med sport, fordi kroppen ikke når at tilpasse sig de nye krav. Der belastes for hurtigt, for meget, for ofte eller for længe. Overbelastning kan muligvis være årsagen, hvis du f.eks. har ondt i knæene efter løb. 

  • Slitage – Slidforandringer fra artrose/slidgigt eller tidligere knæskader kan medføre forkalkninger og nedbryde bruskvævet. Slidgigt kan bl.a. give dig ondt i knæet om natten. 

  • Gigtsygdom – Artrit/leddegigt forårsager betændelse i leddet og viser sig ofte som smerte, hævelse, varme og nedsat bevægelighed i leddet.

  • Skader – Akut beskadigelse af ledbånd, menisk og muskler eller brud på knogler opstår oftest i forbindelse med uheld eller idræt/sport. Er du uheldig at blive skadet, er det en god idé at søge professionel superviseret genoptræning. 

Fakta om knæsmerter

  • 25-30% af den voksne befolkning har knæsmerter i løbet af et år

  • 80% af alle børn oplever at have ondt i knæet

  • Ældre kvinder har hyppigere knæsmerter end ældre mænd.

Generelt om smerter i foden

Foden består af 26 forskellige knogler, 33 led, over 100 ledbånd samt utallige sener og muskler. Et temmelig højt antal strukturer, der spiller en vigtig rolle i forhold til din mobilitet, stabilitet og kraftoverførsel i foden. Smerter i foden, hælen eller tæerne er næsten altid et resultat af uhensigtsmæssig belastning af fodens strukturer. Og det er ikke smart, for foden er fundamentet for resten af kroppen.

Mest almindelige årsager til fodsmerter

Skader, sygdom, arv, overvægt og uhensigtsmæssige sko er blandt de hyppigste årsager til, at du får ondt i fødderne. Men særligt to ting spiller ind – fodstilling og overbelastede muskler.

  • Platfod – Medfører, at din fod ved belastning vælter indad i mellemfoden også kaldet hyperpronation.

  • Hulfod – Alle knogler i din fod er spændt så hårdt op, at det er svært at opnå balance, mobilitet og stødabsorption, som er nogle af fodens vigtigste funktioner.

  • Ved uhensigtsmæssig bevægelse og belastning af foden pga. skade, genetik, slid eller andet er muskulaturen ofte det første, der rammes. Fodens muskler og sener kommer på overarbejde – enten ved at kompensere eller i forsøget på at rette foden op.

Gode råd ved akut skade i knæ eller fod

  1. Kulde/varme – Påfør kulde eller varme. Ingen af delene får skaden til at hele hurtigere; men selve temperaturændringen lindrer smerterne. Ved blødning eller akut skade anvendes kun kulde.
  2. Kompression – Ved hævelse er det en god idé at anlægge kompression i form af et elastikbind eller en bandage, der rulles om
    knæet.
  3. Elevation - Hold knæ eller fod over hjertehøjde. Væsketrykket mindskes, så knæ eller fod er mindre tilbøjelig til at hæve, og muligheden for at komme af med væske øges. 
  4. Bevægelse – Efter 24-48 timer bør det skadede væv aktiveres f.eks. med muskelspændinger eller forsigtige bevægelser inden for smertegrænsen.

Træning og øvelser ved smerter i knæ eller fod

Forskning viser, at langt de fleste problemer i knæ og fødder har gavn af enten øvelser, træning eller genoptræning. Vi hjælper med at sammensætte dine øvelser eller planlægge din træning, så den har fokus på dit problem og løbende tilpasses dit behov. Træningen bidrager både til, at du bliver smertefri igen og opnår kontrol, så du ikke havner i samme situation igen og igen. Har du svært ved at komme i gang med træning på grund af smerter eller skade, kan du blive kickstartet i vores Alter G (link), hvor vi har mulighed for at vægtaflaste dig med op til 80%.

Din træning kan bestå af:

  • Individuel personlig træning med din fysioterapeut

  • Selvtræning efter program udarbejdet af din fysioterapeut

  • Holdtræning på hold ledet af fysioterapeut f.eks. GLA:D®

Hos os får du ”Det gode forløb”

  • Undersøgelse, diagnostik og afdækning af dine mål

  • Behandling - færre smerter og bedre funktion

  • Hjemmeøvelser - vigtigt element i behandlingen af dit problem

  • Træning - gør dig stærkere og forebygger nye episoder

  • Information om diagnose og mekanismer - viden til at håndtere dit problem nu og i fremtiden

  • Råd & vejledning - værktøjer til, hvad du selv kan gøre for at undgå tilbagefald.

Du kan bl.a. få hjælp til:

  • Slidgigt i knæ
  • Meniskskade
  • Korsbåndsskade
  • Knæbursit (slimsæksbetændelse)
  • Løberknæ
  • Springerknæ
  • Osgood Schlatter
  • Patellofemoralt smertesyndrom
  • Bakers cyste
  • Achillessenebetændelse
  • Svangsenebetændelse
  • Hælpudeirritation
  • Hælspore
  • Stressbrud
  • Genoptræning – nyt knæ
  • Genoptræning – brud på ben eller fod