Bassin

Træning i vand er sjovt, effektivt og skånsomt

Bassintræning er et fantastisk supplement eller alternativ til træning på ”land”. Fordelene er nærmest uendelige, uanset hvilke udfordringer du kommer med; men især vandets opdrift og vægtløsheden er optimal til genoptræning, og vandets temperatur i sig selv har en smertelindrende effekt. Kniber det med din motivation, er det også bare med at komme i vandet. Træningen er ikke bare anderledes, men også sjov. 

Sæt fart på din genoptræning

Under vand kan du både træne mere intensivt og komme hurtigere i gang med din genoptræning efter sygdom eller operation. Du bliver nemlig vægtaflastet med 40-90% i vandet og kan træne tidligere i dit forløb end på land. Smerte og nedsat bevægelighed er ofte de to faktorer, der spiller den største rolle i forhold til, hvornår du opnår normal funktion og kan genoptage almindelige aktiviteter. Vandet har en positiv effekt på netop de to ting. Du kan bevæge dig mere frit i vand, fordi varmen lindrer dine smerter, og opdriften øger din smidighed. 

Oplev friheden – bevæg dig i vand 

Du vil med garanti opleve, at du kan mere i vand end på land. Der er dokumenteret effekt på gangfunktion, smerte, balance og bevægelighed ved træning i varmt vand. I vandet føler du dig mere fri, og de positive oplevelser i vandet giver dig lysten og modet til at bevæge dig mere og mere. Din funktion og dermed din livskvalitet får et boost uden lige. 

Bassintræning er godt for dig, der:

  • Skal genoptrænes efter skade eller operation

  • Lider af langvarig eller kronisk smerteproblematik

  • Døjer med rygproblemer eller rygsmerter

  • Har smerter og stivhed som følge af ledsygdom

  • Har brug for genoptræning efter blodprop eller hjerneblødning

  • Er udfordret af arvæv og nedsat bevægelighed

  • Er gravid eller netop har født

  • Har nedsat balance og gangfunktion.